7 gode råd om strategiske domenenavne

Prisjakt™® har gode dager, og personlig sjekker jeg alltid internett for anbefalinger, sammenligner priser og leser om produktet på bedriftens hjemmeside, før jeg går ned i butikken og rådfører meg med ekspeditøren – hvis produktet overhodet selges i butikk.

Det gjør dine kunder sannsynligvis også. Derfor er det ikke lenger nok å kjøre godt planlagte markedsføringskampanjer og lagre lekre butikkinnredninger. I dag foregår konkurransen i like stor grad på nettet, både på B2B- og B2C-markedet, og derfor må din bedrift også profilere seg digitalt.

BLI SYNLIG MED STRATEGISKE DOMENENAVNE

Betydningen av den økte konkurransen på nettet kan oppsummeres i ett ord: synlighet. Det er avgjørende i den digitale konkurransen at en virksomhet er synlig og lett tilgjengelig for forbrukerne. Det vil si, at potensielle kunder skal kunne finne deg og dine produkter eller tjenester på nettet uten å måtte utføre et omfattende detektivarbeid.

Synlighet på nettet er lik «strategiske domenenavn». Strategiske domenenavn sikrer at potensielle kunder kommer direkte inn i bedriftens digitale univers, og det er avgjørende for din bedrifts digitale suksess.

Tid er penger, og vi skal ikke klikke mange ganger før vi gir opp søket. Eller enda verre – blir sjarmert av et konkurrerende produkt som er innenfor rekkevidde. Du kan på en brøkdel av et sekund bli en kunde fattigere.

Kort sagt, strategiske domenenavn er avgjørende i den digitale konkurransen.

7 GODE RÅD TIL Å FINNE STRATEGISKE DOMENENAVNE

1. Opprett en portefølje av strategiske domenenavn

En domenenavnsportefølje er en nødvendighet for de fleste virksomheter. Det er ikke noen egentlig grense for hvor mange domenenavn du kan registrere, men det er selvsagt en naturlig begrensning. Ellers har du ikke tid til å gjøre annet enn å registrere og fornye domenenavn.

Mange virksomheter har valgt en aggressiv strategi, hvor de kjøper alle relevante domenenavn – strategisk eller ei. Andre igjen er mer tilbakeholdne. Det finnes imidlertid en gyllen middelvei, nemlig de strategiske domenenavnene, som gir optimal beskyttelse.

2. Registrer firmanavn og produktnavn som hoveddomener

Som forbrukere søker vi ofte direkte på firmanavn eller produktnavn. Det er ofte virksomhetens registrerte varemerker, og det er derfor viktig at du registrerer firmanavn og produktnavn som domenenavn.

3. Overvei om nettsiden skal ende på .com eller .no

Om man skal registrere domenenavnet med .com eller .no, er opp til den enkelte virksomhet. Du kan allikevel bruke denne tommelfingerregelen: Hvis din virksomhet utelukkende opererer i Norge, regner forbrukerne med at de kan finne den på et .no-domene.

Hvis din virksomhet har kommersielle interesser utenfor Norge bør du overveie et .com TLD eller et annet nasjonalt ccTLD, som f.eks. .cn, .co.uk eller .us.

4. Vær oppmerksom på uttalen av firmanavnet

Det er ikke alltid vi forbrukere husker hvordan et firmanavn staves. Men de fleste kan huske uttalen. Imidlertid har f.eks. bokstavene ”c” og ”k” i mange ord samme uttale. Og hvem kan egentlig stave NORWEGIAN® og SUZUKI® i første forsøk? ”Brainstorm” derfor over hvordan navnet kan uttales, og registrer de stavemåter som er mest relevante – og som det blir søkt på.

5. Se inn i fremtiden

Vær i forkant med å registrere strategiske domenenavn til kommende produkter og ytelser. Hvis din virksomhet har en produktavdeling og en marketingavdeling, er det viktig at de er i løpende dialog om hvilke produkter og tjenester som er på vei.

6. Videresend til hovednettstedet

Alle domener kan innstilles til å videresendes til et annet domenenavn, f.eks. hovednettstedet. På den måten sikrer du at potensielle kunder kommer direkte til den viktigste siden, selv om de finner din virksomhet via et underdomene.

7. Administrér domeneporteføljen samlet

Sørg alltid for at domenenavnet registreres i firmanavnet og ikke i den enkelte medarbeiders navn. Samle også administrasjonen av alle domenenavnene på ett sted – og høyst to steder. Det gjør det mer oversiktlig å fornye domenenavnene, slik at strategiske domener ikke blir glemt.

Kontakt oss for profesjonell rådgivning om registrering av domenenavn og håndtering av domeneklager.