MONO+MONO: Plougmann Vingtoft rådgiver stort Kickstarter-eventyr

En sterk tilbøyelighet til å oppfinne smarte løsninger for de små, men enerverende problemer i hverdagen er ofte drivkraften bak nye teknologier eller innovasjoner. Dette var også tilfellet med det danske oppstartsselskapet Mono+Mono.

De to grunnleggerne av firmaet Jonas Lind-Bendixen og Nikolaj Bak, som møtte hverandre under deres studier på Copenhagen Business School og som begge hadde en stor pasjon for musikk, hadde følt seg irritert i årevis etter å måtte gå mil etter mil på forskjellige danske festivaler. Årsaken: Det var aldri noen mulighet for å hvile deres ømme føtter og verkende ben.

Monoplusmono_804_470

Etter å ha overveiet idéen i nesten et år, begynte de unge iverksettere å utvikle et nytt produkt sammen med en designingeniør. Det nye produktet – SITPACK – er en bærbar fold-ut-stol i et diskret, minimalistisk design til bruk på f.eks. konserter, parker, metrostasjoner og andre steder hvor du ikke har muligheten for en rask pause.

Beskytt idéen gjennom varemerke- og desigbeskyttelse

Med en fullverdig konsept for hånden, stod Mono+Mono på terskelen av å lansere sitt produkt. Jonas og Nikolaj var kjent med crowdfunding nettstedet Kickstarter, hvor gründere kan få økonomisk støtte til å realisere sine forretningskonsepter, men de var bekymret for risikoen for at noen ønsket å kopiere deres idé. Derfor gikk de til Plougmann & Vingtoft for råd og det viste seg å være et godt trekk.

Et eksempel på PV sin verdifull hjelp var at de to oppfinnere opprinnelig ønsket å navngi stolen ‘Rest’ uten tanke på at i henhold til varemerkelovens § 13, kan du ikke få varemerkebeskyttelse for en logo eller ordmerke hvis dette beskriver produktet eller tjenesten som skal beskyttes. På samme måte kan du ikke navngi din nye brus SWEET siden det ligner et kjennetegn på produktet mer enn et faktisk navn.

Dette resulterte i at Mono+Mono omdøpe sin stol SITPACK, som gir assosiasjoner til festlig, sosiale anledninger hvor en sixpack øl ofte er involvert. Plougmann Vingtoft hjalp videre Mono+Mono med å beskytte det unike designet som karakteriserer SITPACK – fra bare å ta opp 17 cm når den er sammenslått, kan konstruksjonen bli utvidet til en rekkevidde på 87 cm, og den kan støtte en persons vekt opp til 130 kg.

Team_galleri_red

Siden da har Mono+Mono publisert sin idé på Kickstarter.com og samlet inn mer enn 1 million DKK (mot de antatte 450.000 DKK) og med støtte fra Plougmann Vingtoft sine rådgivere, er de nå klare til å starte produksjonen av stolen.

Vi skreddersyr IP-rådgivning etter våre kunders behov og økonomi

Denne saken er et godt eksempel på Plougmann Vingtoft sitt store ønske om å hjelpe talentfulle gründere med bærekraftige forretningskonsepter. Peter Sørensen, som er partner og European Patent Attorney, uttrykker det slik: «Vi har mye erfaring i å arbeide med store selskaper, men vi er også glad for å tilpasse en IPR-strategi for gründere uten betydelige økonomiske ressurser. Ved å gjøre det, tilpasser vi vår rådgivning til behovene til våre kunder for å få dem i gang. Det er entusiastiske, unge mennesker som Jonas og Nikolaj som Danmark er avhengige av i fremtiden «.

Har du et spennende, nytt produkt som Nikolaj og Jonas, som du vurdere å lansere?

bestill et uforpliktende møte med en av våre rådgivere og få en innføring i hvordan du oppnår en unik posisjon i markedet, samt beskytter din forretningsidé eller produkt så effektivt som mulig.

Les flere av våre kundehistorier her