LIBRATONE: Erobring av markedet for trådløse lydsystemer

For et oppstartende selskap som Libratone er det en stor utfordring å komme inn på et allerede godt etablert marked.  Gjennom strategisk arbeid med IPR var Libratone ikke kun i stand til å erobre en lukrativ posisjon, men også til å bygge opp sin markedsandel.

Design og brukervennlige produkter

I motsetning til de fleste selskaper innenfor markedet for lydsystemer, er desibel ikke det store salgsargument for det danske selskapet Libratone.  Libratone anser desibel som viktig, men de har en annen tilnærming til sin linje av produkter. I deres øyne er design og brukervennlighet kombinert med overlegen lyd de viktigste elementene i deres bedrift, og ved det har de åpnet for en helt ny, moderne bransje.  Libratone ble etablert i 2009 og siden da har produkter som Live, Lounge, Zipp og det siste tilskudd, Loop, rammet butikkene.

«Forbrukerne i dag har mange muligheter å velge mellom når de skal kjøpe en bestemt vare og som et resultat av det, har markedet for forbrukervarer blitt svært konkurransedyktige.  Som et selskap innenfor markedet for lydsystemer klarte vi å skille oss ut med vår utrolige lyd og unike design, og etablere en sterk merkevare som folk gjenkjenner når de ser våre produkter. Vi lyktes med dette ved å identifisere en megatrend tidlig, så vel som en mangel i forbrukermålgruppen som ennå ikke var utforsket,» sier Tommy Andersen, direktør for Libratone.

Apple-samarbeid sementerte Libratones suksess

På grunn av likhetene i produktfokus og målgruppe gikk Libratone spesielt etter et samarbeid med Apple.  I 2010 inngikk de et co-branding samarbeid som umiddelbart ga Libratone tilgang til Apple sin enorme og attraktive forbrukermålgrupper i flere land inkludert USA.

Libratone sin sterke merkevare, danske design og Apple-kompatible produkter laget vei for denne avtalen, og med det kunne et gunstig co-branding samarbeid begynne..

IPR beskyttelse banet vei for Libratones brand

Fokuset på IPR-beskyttelse har hjulpet Libratone mye i prosessen med å etablere merkevaren sin i et allerede sterkt etablert marked, noe som resulterte i en betydelig økning i deres konkurransekraft som en bedrift.

Beslutningen om å patentere sine produkter viste seg å være viktig for utviklingen av bedriften. I dag har Plougmann Vingtoft patentert tre av Libratone sine produktlinjer: Lounge, Zipp og Live.

Libratone3_1600x1000


Michael-Friis-SoerensenHvis du ønsker å vite mer om vårt arbeid med Libratone eller våre tjenester vedrørende patenter generelt, er du mer enn velkommen til å kontakte vår ekspert:
Michael Friis Sørensen.

 

Les mer om, hvordan vi skaper verdi for små og mellomstore virksomheter