Hvorfor har du behov for varemerkebeskyttelse?

Headerbilde: Dom J/Pexels.com

Varemerkebeskyttelse kan være like viktig som markedsføring, produktutvikling og økonomistyring når du bygger opp din forretning. 

For langt de fleste virksomheter er brandet deres mest verdifulle aktivum. Derfor er det også veldig viktig at du sikrer deg retten til de unike kjennetegn som gjør at nettopp dine produkter og tjenester skiller seg ut i mengden. Veldig mange startup-virksomheter opplever å komme i skvis når konkurrentene krenker eller stjeler varemerkene deres – og dermed også brandet. Du risikerer også å måtte re-brande dine egne produkter eller endre virksomhetens navn, fordi du uten å vite det, har gått ut i markedet med et produkt, som allerede er varemerkebeskyttet.

En varemerkebeskyttelse kan spare deg for både ergrelser og økonomisk tap. Når du allierer deg med en varemerkerådgiver fra Plougmann Vingtoft, får du hjelp til både å beskytte varemerket ditt, og til å sikre at heller ikke du overtrer andres rettigheter, så du står sterkt i en eventuell konflikt, og unngår ubehagelige overraskelser på din vei ut i markedet.

Vil du høre mer om hva varemerkebeskyttelse kan gjøre for deg? Kontakt oss og ta en prat med en av våre rådgivere:

  • Få en vurdering av din sak fra en ekspert i varemerkebeskyttelse
  • Din henvendelse er helt uforpliktende og koster deg ikke noe
  • Hvis du vil snakke videre, tilbyr vi et møte, som også er gratis og uforpliktende for deg
  • Vi behandler naturligvis din henvendelse og din sak fortrolig

Les videre på denne siden om hvor og hvorfor det er relevant å søke varemerkebeskyttelse.

Ja takk, jeg vil gjerne bruke ti minutter på å snakke med en rådgiver, og høre hvordan Plougmann Vingtoft kan hjelpe til med å beskytte mitt varemerke.
  • Få mer informasjon om hvordan vi behandler og beskytter dine data her

 

Som du kan lese i historien og gründervirksomheten Wilgart, ble eieren Silas Gärtner tvunget av et stort, tysk firma til å trekke sitt tidligere navn «Sigar Caps & Hats». Det betød at han i prinsippet måtte starte helt forfra med å bygget opp brandet sitt.
Les casen om ‘Wilgart, hattemakeren som skiftet varemerke’ her

 

Hvor skal du beskytte varemerket ditt?

Det vil alltid avhenge av en individuell analyse av dine nåværende og potensielle markder. Ut fra denne analysen kan vel en av følgende muligheter:

  • En eller flere nasjonale varemerkesøknader
  • En EU-varemerkesøknad
  • En internasjonal søknad (Madrid Protocol), hvor du med en søknad kan registrere varemerket ditt i en rekke land, inkl. EU
  • En kombinasjon av de foran nevnte mulighetene

 

Tilbake til varemerker