Varemerkeregistrering tiltrekker investorer

Et registrert varemerke signaliserer at din virksomhet er en seriøs og profesjonell spiller i markedet. 

Et av de første spørsmålene en investor stiller når du søker finansiering av din nystartede virksomhet, er som regel om produktet eller virksomheten er varemerkebeskyttet. Uten en varemerkeregistrering er det mye vanskeligere å overbevise investorene om at de bør investere i nettopp din virksomhet. Hvis du ikke selv tror så mye på din virksomhet at du vil beskytte dens varemerker, hvorfor skulle så en investor tro på ideen?

Men hva er det du skal varemerkeregistrere, og i hvilke land? Er det ditt firmanavn, produktnavn, logo eller design? Kanskje er det ikke nødvendig å gjøre alt på en gang. Plougmann Vingtofts erfarne rådgivere hjelper deg med å utarbeide en strategi for varemerkebeskyttelse som styrker din posisjon i forhold til potensielle investorer.

Vil du høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg? Kontakt oss og slå av en prat med av våre rådgivere:

  • Få en vurdering av din situasjon fra en ekspert i varemerkeregistrering
  • Din henvendelse er helt uforpliktende og koster deg ikke noe
  • Hvis du vil snakke videre, tilbyr vi et møte, som også er gratis og uforpliktende for deg
  • Vi behandler naturligvis din henvendelse og din sak fortrolig

Les også videre på denne siden om hvilke rettigheter du oppnår med en varmerkeregistrering og fordelene det gir deg.

Ja takk, jeg vil gjerne bruke ti minutter på å snakke med en rådgiver, og høre hvordan Plougmann Vingtoft kan hjelpe til med å registrere mitt varemerke.
  • Få mer informasjon om hvordan vi behandler og beskytter dine data her

Er du i tvil om hva du kan registrere som varemerke, så les her:  Hva er et varemerke?

Fordelene ved en varemerkeregistrering

Å registrere varemerket ditt er det første skrittet mot å kunne beskytte det. Fordelen ved registrering av et navn eller logo er bl.a.:

  • Hvis du vil selge ideen eller produktet ditt, vil du stå langt sterkere i en forhandlingssituasjon
  • En varemerkeregistrering forsterker din gjenkjennelighet og posisjon i markedet
  • Allerede fra den dagen du innleverer søknaden oppnår du enerett til varemerket, forutsatt at ingen gjør innsigelse mot din bruk av det i søknadsperioden
  • En varemerkeregistrering gir det enerett i opptil fem år, uten at du er tvunget til å bruket merket aktivt. En registrering gir deg med andre ord god tid til å planlegge markedsføring og strategi for virksomheten din.
  • Ved registrering får du bevis for at du har enerett på ditt varemerke. Samtidig får du myndighetenes godkjennelse av at ditt varemerke er særegent og unikt.
  • Et varemerke er evig – forutsatt at du bruker det aktivt og fornyer registreringen hvert 10. år.

Hvor skal du registrere dine varemerker?

Du bør som utgangspunkt registrere varemerkene dine i de land din virksomhet har kommersielle interesser:

  • De land hvor virksomheten får produsert varer
  • De land hvor virksomheten selger sine produkter
  • Det land hvor virksomheten har hovedkontor

Forestill deg at du har registrert varemerket ditt Norge, fordi det er der din produkter skal selges, men du får produsert produktet ditt i Kina, hvor du ikke har registrert varemerket ditt. I en slik situasjon er det risiko for at en annen registrerer ditt varemerke i produksjonslandet (særlig i Kina), slik at du er nødt til å kjøpe det tilbake til en høyere pris.

Det er viktig at du utarbeider en grundig strategi for hvordan du skal beskytte varemerkene dine. Dette kan med fordel gjøres med en profesjonell varemerkerådgiver.

Vi står klare til å hjelpe deg! Du er velkommen til å fylle ut kontaktsjemaet nedenfor, så tar vi kontakt så snart vi kan.

Ja takk, jeg vil gjerne bruke ti minutter på å snakke med en rådgiver, og høre hvordan Plougmann Vingtoft kan hjelpe til med å registrere mitt varemerke.
  • Få mer informasjon om hvordan vi behandler og beskytter dine data her

 

Tilbake til varemerker