IPR-strategi

Enten du er har en etablert virksomhet eller er en nystartet gründer, har du bruk for en langsiktig og målrettet IPR-strategi, som kan hjelpe til med å utvikle din forretning fra idé til markedsført produkt.

En IPR-strategi handler om mye mer enn bare beskyttelse av produktet ditt, teknologien din, varemerket ditt eller designet ditt. Brukt riktig kan IPR-strategi bidra til å overbevise nye investorer og øke virksomhetens samlede verdi.

Det er mange gode grunner til å få utarbeidet en IPR-strategi. Men en god IPR-strategi, kan du få identifisert nye forretningsmuligheter for din virksomhet, og få en langt mer fordelaktig posisjon i markedet. En IPR-strategi går også ut på å kartlegge konkurrentenes eksisterende IP-rettigheter, noe som gjør det mulig å utarbeide en utviklingsstrategi og samtidig unngå ubehagelige konfliktsaker.

Kontakt oss og hør mer om, hvordan vi kan hjelpe deg og din bedrift

 

En god IPR-strategi kan spare deg for millioner

Hvor stor betydning har en god IPR-strategi reelt for virksomhetens bunnlinje? Samsungs aksjer stupte for eksempel med nesten 7,5 prosent etter av bedriften tapte en sak om patentkrenkelse mot Apple i august 2012. Den endelig dommen resulterte i at Samsung måtte vinke farvel til 12 millarder dollar i markedsverdi fra den ene dagen til den andre.

I Plougmann Vingtoft assisterer vi din virksomhet i alle aspekter av utarbeidelsen av en IPR-strategi. Helt fra de innledende strategiske og forretningsmessige overveielser før større utviklingsprosjekter iverksettes, til den egentlige implementering og eksekvering.

Eksempler på tjenester vi kan tilby innen IPR-strategi:

• Freedom to operate – få oversikt over hvorvidt et produkt kan lanseres på markedet eller om det eventuelt er dekket av andres rettigheter.
• Patent mapping – få oversikt over de tekniske områder hvor det kan være relevant for deg å fokusere din utvikling og IPR-aktivitet
• IPR-kommersialisering – kommersiell analyse og vurdering av din patentportefølje, samt identifikasjon og etablering av mulige samarbeidspartnere og/eller lisensiering
• Strategisk rådgivning/optimering i forhold til eksisterende porteføljer
• Strategisk rådgivning i forhold til konfliktsaker
• Overvåkning av konkurrentenes aktiviteter
• Inspirasjon til innovasjon – få inspirasjon fra den kunnskap som ligger i patentdatabasene til forskning og utvikling.