FREDERIKSDAL: Internasjonal varemerkestrategi bar frukter i Kina

Tre entusiastiske herrer – godseier Harald Krabbe, kokk Jan Friis-Mikkelsen og journalist og vinkjenner Morten Brink Iwersen, la i 2006 sin elsk på den sure Birgitte. Det hadde kanskje vært litt overveldende med tre så dedikerte menns oppmerksomhet, hvis ikke Birgitte hadde vært navnet på den type kirsebær som det vokser så mange av på Fredriksdal.

”Birgitte” er et såkalt surkirsebær. For surt til å spise, men helt perfekt til vin. Det innså vinentusiasten Morten, da han helt tilfeldig besøkte godset, og snart hadde han og godseier Harald, sammen med kokk Jan Friis- Mikkelsen, lagt fundamentet til det som skulle bli til FREDERIKSDAL KIRSEBÆRVIN®.

Frederiksdal-Kirsebærvin_ser-på-vin

Vinen fra Frederiksdals gods har blitt lovprist av vinkjennere både i Danmark og i utlandet. Det helt store, internasjonale gjennombruddet for Fredriksdal kom i forbindelse med den kinesiske presidentens besøk i Danmark i 2012. Frederiksdal underskrev da en millionkontrakt med den kinesiske delegasjonen.

Varemerkestrategi sikret handelseventyr i Asia

Vel vitende om at kinesiske handelseventyr kan ende i store tap hvis man ikke har orden på sine varemerker, tok Plougmann Vingtofts varemerkesjef, Ellen Breddam, kontakt med Harald Krabbe for å hjelpe virksomheten med en internasjonal varemerkestrategi.

”Hvis man ikke beskytter sine varemerker før man begynner å selge, især til Kina, risikerer man at andre registrerer varemerket. Så blir man nødt til å kjøpe tilbake rettighetene for en liten formue. I verste fall kan du risikere at andre – fullt lovlig – selger kopiprodukter under ditt firmanavn” forklarer Ellen Breddam.

Sammen med Plougmann Vingtoft registrerte Frederiksdal sitt firmanavn som varemerke i EU, Kina, Japan, Norge, Sveits og USA. Det gjorde at virksomheten trygt kunne bevege seg ut på det internasjonale markedet og imøtekomme den stigende etterspørselen etter Frederiksdal kirsebærvin i utlandet.

Frederiksdal-Kirsebærvin_ELB-og-Harald

I ettertid har Plougmann Vingtoft også hjulpet Frederiksdal med å registrere sin logo, en tegning av Frederiksdal gods, som figurmerke på flere internasjonal markeder.

Gründerånden lever tross økende eksport

De tre stifterne av Frederiksdal brenner for kvalitet og smak og utvikler hele tiden sitt produkt. De er ikke redde for å eksperimentere med ny produksjonsmetoder og lagrer blant annet kirsebærvinen på glasskolber, vin- og cognacfat, for å se hva det gjør med smaken.

”Selv om Frederiksdal etter hvert er en mellomstor virksomhet med millionkontrakter i utlandet, fornemmer man fremdeles tydelig den energi, interesse og glede ved det de lager. Noe som kjennetegner dedikerte gründere. Det er noe spesielt ved å være med i utviklingen av en slik virksomhet. Det gir god energi”, sier Ellen Breddam.

Kontakt oss for uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe din virksomhet med en varemerkestrategi.