TRUSTPILOT® er midt i sin storhetstid, og de fleste sjekker alltid internettet for anbefalinger, sammenligner priser og leser om produkter på virksomhetens nettside før de går ned i en butikk og rådfører seg med en ekspedient – hvis produktet overhodet selges i fysiske butikker.
Slik gjør sannsynligvis dine kunder også. Derfor er det ikke lengre nok med velgjorte, tilrettelagte markedsføringskampanjer og stilig butikkinteriør. I dag foregår konkurransen i høy grad på nettet, både på B2B- og B2C-markedet, og derfor skal din virksomhet også profilere seg digitalt.
Bli synlig med strategiske domenenavn
Hva den økte konkurransen på nettet betyr kan oppsummeres i ett ord: SYNLIGHET. Det er altavgjørende i den digitale konkurransen at en virksomhet er synlig og lett tilgjengelig for forbrukerne. Det vil si at potensielle kunder skal kunne finne deg og dine produkter eller tjenester på internettet uten å skulle gjøre overdrevent omfattende detektivarbeid.
Synlighet på nettet og strategiske domenenavn går hånd i hånd. Strategiske domenenavn sikrer at potensielle kunder kommer direkte inn i virksomhetens digitale univers, og nettopp det er avgjørende for din virksomhets digitale suksess.
Tid er penger, og det klikkes ikke mange ganger før vi gir opp et søk, eller enda verre, sjarmeres av et konkurrerende produkt innen rekkevidde. På null komma niks kan du bli en hel kunde fattigere.
Kort sagt, så er strategiske domenenavn avgjørende i den digitale konkurransen.
8 gode råd for å finne strategiske domenenavn
1. Opprett en portefølje av strategiske domenenavn
En domenenavnsportefølje er en nødvendighet for de fleste virksomheter. Det finnes ingen satt grense for hvor mange domenenavn du kan registrere, men det finnes en naturlig begrensning i at du på et punkt ikke kan foreta deg annet enn å registrere og fornye domenenavn.
Ytterpunktene er den mest aggressive strategien hvor man kjøper alle delvis relevante domenenavn man kan komme over, strategiske eller ei, eller den mere tilbakeholdne strategien hvor man kun kjøper ett domenenavn, eller bare de ytterst nødvendige. Mellom disse ligger en gyllen middelvei, hvor man kjøper alle de strategiske domenenavnene som gir optimal digital beskyttelse. I dette ligger både domenenavn som skal brukes aktivt og domenenavn som må registreres for å forhindre at andre bruker dem.
2. Registrer firmanavn og produktnavn som hoveddomener
Som forbrukere vil vi som oftest søke direkte på firmanavnet eller produktnavnet. Disse er også som regel virksomhetens registrerte varemerker, og derfor er det viktig at du registrerer firmanavn og produktnavn som domenenavn.
Hvis du ikke selv har varmerkeregistrert firma- og/eller produktnavnet så anbefales det å undersøke om navnet allerede er registrert som varemerke av en annen virksomhet, da det kan påvirke dine muligheter for å bruke domenenavnet på sikt.
3. Vurder om nettsiden skal ende på .com, .no, noe helt annet eller alle sammen
Om man skal registrere domenenavnet med .com eller .no er opp til den enkelte virksomhet, men du kan bruke denne tommelfingerregelen til hjelp: Hvis din virksomhet utelukkende opererer i Norge forventer forbrukerne at de kan finne nettsiden på det nasjonale ccTLDet (Top-Level Domain) .no.
Hvis din virksomhet har kommersielle interesser utenfor Norge burde du vurdere TLDer som .com, .eu, .org eller .net, eller et annet nasjonalt ccTLD som f.eks. .cn, .co.uk eller .us.
I flere tilfeller kan det også gi langsiktig mening å registrere både nasjonale ccTLDer og andre ccTLDer som .com i tillegg.
4. Vær oppmerksom på uttale og typiske stavefeil av firmanavnet
Vi forbrukere husker ikke alltid hvordan et firmanavn eller varemerke staves, men de fleste husker uttalen. Bokstavene «c» og «k» eller «s» og «z» har i mange ord samme uttale, og hvem staver vel ikke for eksempel SUZUKI® feil på første forsøk, eller legger til en ekstra «N» i HENNIG-OLSEN®? Det er smart å brainstorme forskjellige måter firmanavnet eller varemerket kan uttales, og deretter registrere stavemåtene og forkortelsene som er mest relevante, og de som blir søkt på. På den måten kan du også minimere den typen phishing hvor andre aktører registrerer «feilstavinger» av ditt firmanavn for å snylte forbrukere, også kalt «typosquatting».
5. Se langt fram i tid
Vær frampå og registrer strategiske domenenavn til kommende produkter eller tjenester. Hvis virksomheten din har en produktavdeling og en markedsføringsavdeling er det viktig at de løpende er i dialog med hverandre om hvilke produkter og tjenester som er på vei. I den sammenheng er det derfor viktig å tenke på varemerkeregistrering av kommende produkter og tjenester.
6. Omdiriger til hovednettsiden
Alle domener kan stilles inn til å omdirigere til et annet domenenavn, f.eks. hovednettsiden. På den måten sikrer du at potensielle kunder kommer direkte til den viktigste nettsiden, selv om de finner virksomheten gjennom et underdomene.
7. Oppdater domeneporteføljen løpende
En domeneportefølje bør være «levende», og skal oppdateres løpende. Kanskje er det noen gamle domenenavn i porteføljen som ikke skal fornyes, kanskje er det noen domenenavn på ønskelisten som endelig er ledige, eller kanskje det er en god ide å få porteføljen gjennomgått av en ekspert?
8. Administrer domeneporteføljen samlet
Sørg alltid for at domenenavnene registreres i firmanavnet, og ikke i navnet til en enkeltmedarbeider. Pass også på å sample administrasjon av domenenavn ett eller høyst to steder. Det gjør prosessen med å fornye domenenavn mere overskuelig, så strategiske domener ikke blir glemt.