WILGART: Hattemakeren som skiftet varemerke

På vei ned kjellertrappen i Glentevej, nordvest i Danmark kan man høre en svak summing av en symaskin. I kjelleren har Silas Gärtner innredet et lite verksted, hvor han syr capser av luksusmaterialer som tweed, lær og fiskeskinn. Silas har lært det gamle hattemakerfaget i Tyskland, men gir det sitt eget, moderne snitt.

Drivkraften i Silas’ virksomhet Wilgart, er lidenskapen for godt håndverk – å vite hvor materialene kommer fra, og at det er en historie bak produktet. Ambisjonene er det heller ikke noe i veien med:
”Jeg vil gjerne være kjent for å lage de flotteste og beste capsene og hattene i verden”, sier Silas.

SIGARHATS_1600x1000_saks

Silas har hatt verkstedet siden 2013 og markedsførte til å begynne med sine håndlagde capser under navnet ”Sigar Hats and Caps”. Navnet som er en sammensetning av ”Silas Gärtner”, og ordet Sigar passet godt inn i Silas’ hatteunivers.

EU-varemerkeregistrering

På sikt vil Silas selge sine capser i hele Europa, og derfor innleverte han i 2015 en EU-varemerkeregistrering av navnet Sigar Hats and Caps, sammen med sin logo.
Silas forestilte seg ikke at det kunne være en risiko for at han ikke fikk lov til markedsføre seg under sitt varemerke. Det kom derfor som en ubehagelig overraskelse da et stor firma gjorde innsigelser mot hans varemerke, fordi de mente at det kunne forveksles med deres varemerke.

SIGARHATS_logo1600x1000

Silas innså raskt at han hadde bruk for profesjonell varemerkerådgivning. Han tok derfor kontakt med Plougmann Vingtofts varemerkeavdeling.

”Jeg regnet ikke med at det ville bli noe problem. Det store firmaet stavet jo sitt navn helt annerledes enn mitt”, forteller Silas. Men etter å ha snakket med Anne-Louise, varemerkerådgiver i Plougmann Vingtoft, ble Silas klar over at det allikevel ikke var så enkelt.

En omfattende sameksistensavtale

Silas hadde et begrenset budsjett, så Anne-Louise rådet ham til å ta en prat med firmaet for å høre om de ville gå med på en sameksistensavtale. Silas hadde en god dialog med firmaet, og de laget et utkast til en avtale, som definerte hva Silas kunne bruke navnet til.

Avtalen var imidlertid meget omfattende og hindret bl.a. Silas i å lage andre produkter en hodeplagg med navnet på. Dessuten skulle han alltid brukt navnet sammen med logoen. Dette var ikke akkurat det Silas hadde håpet å høre:

”Jeg følte at det begrenset min kreative prosess. Jeg hadde gått med noen planer om å lage slips og sløyfer som passet til capsene. Hvis jeg underskrev avtalen, kunne jeg ikke en gang sette navnet mitt på capsene uten å ha med logoen. Det ville rett og slett bli for dominerende på capsene og potensielt ødelegge designet.”

SIGARHATS_værktøj

Nytt varemærke – ny identitet

Silas forsøkte, med hjelp fra Anne-Louise, å forhandle en bedre avtale. Men selv om virksomheten var imøtekommende, var ulempene fremdeles for mange. Etter å ha snudd og vendt på problemet i flere måneder, tok Silas den vanskelige beslutningen å takke nei til avtalen, og i stedet endre firmaets navn til Wilgart™.

”Når man er et enkeltmannsforetak, så er man sitt firma. Og man skifter jo ikke personlig identitet fra den ene dagen til den andre. Det var også derfor jeg først holdt fast på navnet og forsøkte å få avtalen til å fungere. Men i virkeligheten har jeg nok vist helt fra starten av, at det var en dårlig idé. Jeg måtte alltid ha vært forsiktig, og det er ikke det jeg vil. Det er best å være helt fristilt. ”

Silas har beholdt den personlige identiteten i firmanavnet. Wilgart™ en sammenstilling av Silas’ mellomnavn, Wilhelm og etternavnet Gärtner, og Silas har endt opp med å være veldig fornøy med det nye navnet. Han ser det som en videreutvikling og en forbedring av det opprinnelige navnet.

Selv om det er en stor omstilling å skulle markedsføre seg på nytt og produsere nye hattemerker, inventar, markedsføringsmateriale osv., med det nye navnet, er Silas glad for at han tross alt har funnet en løsning – før hans varemerke var altfor kjent.

”Jeg mister nok 90% av de kundene som kjenner meg fra før under navnet Sigar, hvis jeg ikke kommuniserer klokt og riktig rundt mitt nye navn. Men hvis firmaet hadde kontaktet meg etter at jeg hadde vokst meg stor, hadde det jo vært et mye større problem. Jeg forestiller meg at man få store problemer hvis man allerede har sendt ut tusenvis av varer i et navn man ikke har rettigheter til.»

Tenk varemerkebeskyttelse fra starten av

Det har kostet Silas mange penger og mye hodebry å komme frem til en ny varemerkeindentitet. Han råder derfor nye gründere til å huske varemerkebeskyttelse:

”Hvis man har ambisjoner om å vokse, skal man tenke beskyttelse av navnet sitt fra første stund. Ellers risikerer man å skulle starte helt forfra med markedsføringen.”

SIGARHATS_symaskine

Varemerkekonsulent Anne-Louise Bargelius Andersen, som ga råd til Silas i varemerkesaken, forklarer hvorfor en varemerkeregistrering er så viktig når man er gründer:

”En varemerkebeskyttelse er en forsikring på to fronter: Man beskytter både sin egen virksomhet mot at andre kopierer firmaets varemerker, og samtidig beskytter man seg selv mot ubevisst å krenke andre varemerkerettigheter. Først når man har en varemerkeregistrering, kan man for alvor sette i gang med salg og realisere firmadrømmen. Hvis man ikke får beskyttet sin virksomhets varemerker veldig tidlig i prosessen, kan man risikere å tape mange penger, og i verste fall må man starte hele brandingprosessen fra scratch.

Silas har registrert det nye firmanavnet, og venter på at registreringen skal gå gjennom. Inntil den nye firmaidentiteten er på plass, kan du lese mer om Silas’ capser på www.wilgart.dk.

Kontakt oss, og få en innføring i hvordan du beskytter din forretningsidé eller produkt så effektivt som mulig.

Les flere av vore kundehistorier her