Hva er et varemerke?

De vanligste varemerkene er ordmerker og figurmerker (logoer), men et varemerke kan også være formen på en vare. For eksempel flasken fra COCA-COLA® eller TOBLERONES karakteristiske trekantede sjokolade. Det er derfor kun fantasien som setter grenser for utformingen av ditt varemerke, det vil si, så lenge det har særpreg og er unikt slik at det ikke kan forveksles med et annet eksisterende varemerke.

I et konkurranseutsatt marked kan et karakteristisk produktnavn, et symbol eller et design ofte være avgjørende for forskjellen mellom suksess og fiasko. Å etablere et sterkt varemerke med en gjennomarbeidet strategi er derfor et av de mest effektive verktøy for å skille seg ut fra konkurrenter og få fotfeste i forbrukernes bevissthet.

Visste du at et varemerke i Norge også kan være beskyttet bare ved å være i bruk? Les mer i avsnittet: Kan man bruke et varemerke uten å registrere det?

Et varemerke beskytter ditt selskap

Det vesentligste for de aller fleste virksomheter er å beskytte firmanavnet, produktnavn, logo og slogan.

Et varemerke kan bestå av flere elementer:

  • Et ord eller flere ord, et navn eller en setning
  • En grafisk eller figurativ illusjon
  • Et tredimensjonalt merke

Hvilke forskjellige typer varemerker finnes?

  • Ordmerker:: Bokstaver som danner et ord eller en forkortelse som kan uttales. Eksempler er ACNE® CARLSBERG® og DNB®.
  • Figurmerker: Logoer, med eller uten ord, for eksempel det berømte eplet til APPLE® og de fire ringene i logen til AUDI®.
  • 3D-merker: Varemerker hvor varens form, utstyr eller emballasje utgjøre varens kjennetegn. Et godt eksempel er flasken til COCA-COLA®, Stokke® Tripp Trapp® stol og de karakteristiske fjelltoppene til TOBLERONE®-sjokoladen.
  • Lydmerker: Kan f.eks. være en kjenningsmelodi som de velkjente bjellene fra isbilen HJEM-IS®.
  • Fargemerker: Et varemerke kan også være en bestemt farge, f.eks. fargekombinasjonen på Kvikk Lunsj®-sjokoladen.

soda-can varemærke

Hva kan du ikke beskytte som varemerke?

Hvis du vil registrere et navn, slogan eller logo som varemerke, stilles det følgende krav:

1) Ikke beskrivende
Hvis du vil registrere et nytt figurmerke som logo for bedriften, så sørg for at merket ikke er beskrivende eller ligner et alminnelig brukt symbol, f.eks. den røde Ø’en for økologi, den runde pilen som symboliserer gjenbruk eller den rosa sløyfen for brystkreft.

2) Ikke er i strid med norsk rett eller villeder forbrukeren. eller vildleder forbrugeren

Det er ikke mulig å beskytte noe som villeder forbrukeren. F.eks. et merke for uekte smykker som inneholder ordet «gull». Varemerket ditt kan bare inneholde en beskyttet tittel dersom du har lov til å bruke tittelen, f.eks. farmasøyt.

3)  Kan ikke inneholde symboler som våpenskjold eller flagg

Logoen din kan bare inneholde offisielle statskjennetegn, dersom du har fått tillatelse til det.

 

Du kan få mer informasjon om de varemerketypene som finnes

Hør f.eks. på podcasten hvor vår danske varemerkesjef besøker Go’ Morgen P3 til en prat om varemerker med vertene, Sara Bro og Anders Stegger:

 

Tilbake til varemerker