Derfor skal du lage en strategi for varemerkebeskyttelse

Headerbilde: Shattha Pilabut/Pexels.com

Med en strategi for varemerkebeskyttelse får du en langtidssikret plan, og redskaper til å håndtere eventuelt misbruk. Våre eksperter hjelper deg hele veien.

Uansett om du har et eller flere varemerker, vil du alltid stå overfor en rekke valg og beslutninger når du skal sikre dine rettigheter. Hvilke rettigheter vil du beskytte? Hvor? Hvordan vil du følge med på at dine rettigheter faktisk ikke blir krenket? Og hvordan vil du håndtere et eventuelt misbruk?

Sammen med våre varemerkeeksperter kan du få en skreddersydd og langtidssikret strategi for ditt varemerke. Vi hjelper deg med søknaden, sparring, juridisk rådgivning og sakshåndtering.

Vil du høre mer om hva våre varemerkeeksperter kan gjøre for deg? Kontakt oss og ta en prat med en av våre rådgivere. Vi behandler selvfølgelig henvendelsen din fortrolig.

  • Få en vurdering av din situasjon fra en ekspert i varemerkebeskyttelse
  • Få vite hvilken forskjell en varemerkestrategi kan gjøre for din virksomhet
  • Din henvendelse er helt uforpliktende, og koster deg ingen ting

På denne siden kan du også lese våre seks gode råd når du skal utarbeide din varemerkestrategi.

Ja takk, jeg vil gjerne bruke ti minutter på å snakke med en rådgiver, og høre hvordan Plougmann Vingtoft kan hjelpe til med å lage en strategi for mitt varemerke.
  • Få mer informasjon om hvordan vi behandler og beskytter dine data her

 

6 gode råd til hvordan du beskytter dine varemerker

Populære varemerker står alltid i fare for å bli kopiert, og det kan være vanskelig å hindre at kopiering eller misbruk skjer. Det er imidlertid en rekke forholdsregler du kan ta, slik at du sikrer dine rettigheter og produkter.

1. Lag en langsiktig strategi for din varemerkebeskyttelse

Uansett om du skal ha en norsk varemerkebeskyttelse, et EU-varemerke eller et internasjonalt merke, er det alltid viktig å ha en plan for hvordan du best beskytter rettighetene dine. Med andre ord – få laget det vi i bransjen kaller en varemerkestrategi.

2. Registrér dine varemerker og design

For å kunne håndheve rettighetene dine, må du registrere varemerkene og designene dine. Dersom du har laget en sterk varemerke- og designbeskyttelse av produktene dine, vil du stå markant bedre i en potensiell kopisak.

3. Hold øye med produktene dine

Hold øye med markedet ditt og bruken av varemerket ditt. Det er en god idé å følge med på f.eks. nettet om andre kopierer, selger og markedsfører dine produkter.

4. Opprett varemerkeovervåkning

Vi kan opprette overvåkning av varemerket ditt, noe som gir deg mulighet til å reagere raskt overfor kopister som forsøker å registrere ditt varemerke eller et lignende merke i andre land.

5. Opprett tollovervåkning

De fleste kopiprodukter produseres utenfor EU. Vi anbefaler derfor at du tollovervåker produktene dine. Vi kan opprette tollovervåkning for produkter som enten importeres til Norge eller til alle EU-land. En tollovervåkning er et viktig verktøy i håndteringen av kopivarer, da vi gjennom overvåkningen vil få beskjed dersom tollen holder tilbake mistenkte kopivarer. Etter at varene er identifisert som kopiprodukter, blir de som regel destruert. En tollovervåkning gir deg derfor muligheten til å stoppe import av kopivarer til Europa – før det er for sent og produktene er ute i markedet.

6. Lag en politikk for hvordan skal håndtere kopiering eller misbruk

Ingen virksomheter bør finne seg i kopiering eller misbruk av beskyttede varemerker. Du bør derfor ta stilling til hvordan du skal reagere overfor misbruk av varemerket ditt. Det finnes selvfølgelig en risiko for at du blir veldig upopulær i ditt forsøk på å beskytte varemerket ditt, og det kan hende at du plutselig befinner deg i en såkalt «shitstorm» på sosiale medier. Men det avgjørende er ikke om du blir utsatt for en «shitstorm», det avgjørende er at du beskytter varemerket ditt, og hvordan du håndterer motvinden. Vi anbefaler derfor at du OGSÅ har en politikk for hvordan du håndterer f.eks sosiale medier i tilfelle av kopiering eller misbruk av varemerket ditt.

Ja takk, jeg vil gjerne bruke ti minutter på å snakke med en rådgiver, og høre hvordan Plougmann Vingtoft kan hjelpe til med å lage en strategi for mitt varemerke.
  • Få mer informasjon om hvordan vi behandler og beskytter dine data her

 

LES OGSÅ: Skal dine ansatte få slå seg løs på sosiale medier

 

Tilbake til varemerker