Registrert varemerke eller ikke? Få hjelp til din strategi

Det er forskjell på et registrert varemerke og et varemerke som brukes uten å være offisielt registrert. Forskjellen har betydning for hvordan man som eier står i en eventuell sak om varemerkekrenkelse. Vet du hva forskjellen er? Hvis ikke, så les mer nedenfor.

Hva betyr de forskjellige varemerkesymbolene?

De tre symbolene man bruker for å indikere at et navn eller en logo er et varemerke (”R”, ”TM” og ”SM”), har forskjellige betydninger.

Symbolet står for “Registered Trademark” og viser at det er snakk om et varemerke som er undersøkt og godkjent av en varemerkemyndighet i det pågjeldende landet. Det kan være forskjellige regler i forskjellige land om når man kan og ikke kan bruke dette symbolet. Derfor anbefaler vi at du kun tar symbolet i bruk i de landene hvor du vet at ditt varemerke er registrert hos myndighetene.

Symbolet står for “Trademark”, og viser at du anser ditt forretningskjennetegn – ord eller logo – som et beskyttet varemerke, men at det ikke er registrert hos en relevant myndighet. Symbolet kan du bruke som du vil i de landene hvor du enda ikke har innsendt en varemerkesøknad. Symbolet kan også brukes i de landene hvor du har registrering, men der står du sterkere hvis du bruker ”R”.

Symbolet står for ”Service mark” og er i praksis mindre brukt og kjent enn ”TM”. Der TM dekker både varer og tjenester, så dekker SM kun tjenester/”services”. Akkurat som ”TM” anvendes ”SM” til å fortelle omverdenen at du anser ditt ordmerke eller din logo som et beskyttet varemerke, men at det ikke er registrert. Det vil si at hvis din bedrift alene utfører f.eks. IT-rådgivning eller transporttjenester, kan du bruke ”SM”.

Bruk av symbolene viser omverdenen at du anser varemerket for å være din eiendom, og ved å bruke symbolene sender du et signal om at du akter å beskytte ditt varemerke mot kopister. Vi anbefaler derfor tydelig at du bruker disse symbolene korrekt.

Kan jeg oppnå varemerkebeskyttelse uten registrering?

Under visse omstendigheter er det mulig å oppnå varemerkebeskyttelse uten å registrere merket. Det skjer ved at man tar merket i bruk, og går under betegnelsen ”ibruktatte varemerker”.

For at du kan håndheve rettigheter – eller varemerkeretten – til ibruktatte varemerker, skal varemerket brukes i et slikt omfang at det er mer enn bare lokal kjennskap til det.

Du kan oppnå varemerkerett slik hvis varemerket ditt for eksempel markedsføres i butikker, samtidig som du annonserer i avisen eller på internettet. Q8 oppnådde eksempelvis varemerkerett på én dag ved å lansere en landsdekkende annonse, da de i sin tid kom inn på det danske markedet.

Velger man å ta et varemerke i bruk uten å registrere det skal man i en eventuell krenkelsessak kunne dokumentere bruken av varemerket, noe som kan være en tidkrevende og vanskelig prosess.

Dessuten skal man være oppmerksom på at ikke alle land anerkjenner ibruktatte varemerker. I disse landene er det derfor nødvendig å registrere varemerket offisielt.

Derfor er det alltid en god idé å undersøke praksis i de landene du ønsker å benytte varemerket i. Så er du sikker på at du har retten til å bruke varemerket, og til å forhindre andre fra å bruke det.

Her er noen tommelfingerregler, basert på områder:

Hovedregel: bruk KUN symbolet «R» i de landene hvor du reelt har en varemerkeregistrering. Bruk ellers symbolet ”TM”.

Nedenstående er kun til bruk for å danne et generelt overblikk, og tegner kun et gjennomsnittsbilde i de forskjellige områdene. Vær derfor oppmerksom på at reglene kan variere i de enkelte landene. Kontakt oss direkte hvis du ønsker mer spesifikk kunnskap om bestemte land.

Europa:  Hvis du har et registrert EU-varemerke kan du gjerne bruke symbolet «R» i hele EU.
Hvis du ikke har en EU-registrering, men har en nasjonal varemerkeregistrering i et EU-medlemsland, f.eks. Danmark, så gjelder prinsippet om fri bevegelighet i EU. Det betyr at medlemslandene skal anerkjenne hverandres lovlig produserte varer. I forbindelse med de ovennevnte symbolene betyr dette at hvis varemerket ditt er registrert i Danmark og du derfor produserer dine varer og setter varemerket ditt på (med symbolet «R»), vil det ikke kunne utgjøre en overtredelse av bruken av symbolet når denne varen deretter importeres/eksporteres til andre EU-land.
Hvis du hverken har et registrert varemerke i EU eller nasjonalt, bruk symbolet ”TM” i stedet. Det er nemlig forskjellige regler i de enkelte medlemsstatene, og siden EU har et så tett indre marked, vil du beskytte deg best mulig på denne måten.

Storbritannia: I Storbritannia anses feil bruk av symbolet «R» for en overtredelse. Allikevel anerkjennes det generelt at du i UK kan bruke symbolet, såfremt varemerket ditt er registrert et eller annet sted ute i verden.

USA: I USA er det i motsetning til de fleste andre land mer eller mindre plikt til å bruke symbolet ”R”, hvis varemerket ditt er registrert i USA. I USA kan du nemlig miste rettighetene til varemerket ditt hvis du ikke bruker symbolet, og du vil stå svakere i en krenkelsessak og kan ikke få tildelt erstatning.

I de fleste land kan du bli pålagt bøter hvis du bruker symbolet uten å ha en varemerkeregistrering i det pågjeldende landet. Dette gjelder f.eks. i Kina, Singapore, Brasil, Australia og Irland m.fl.

I enkelte land kan du også risikere fengselsstraff. Dette gjelder bl.a. i Japan, Malaysia, Sør-Korea og Sør-Afrika.

OBS!
Vær oppmerksom på at det ovenstående kun omhandler de relevante områders regler angående selve bruken av symbolet ”R” og regulering av dette.

Det er nemlig slik at misledende bruk av symbolet uansett også kan være i strid med regler for misledende handelspraksis og regler for konkurranserett. Derfor kan du risikere å handle i strid med andre rettsregler, hvis du ikke bruker de tre symbolene korrekt.

Har du bruk for rådgivning?

Vi anbefaler at du registrerer ditt varemerke offisielt før du tar det i bruk, siden det gir den mest sikre beskyttelsen. Med en varemerkeregistrering kan du enkelt bevise din rett til å drive virksomhet under varemerket, også hvis en konkurrent beskylder deg for å kopiere deres produkter.

Du er velkommen til å kontakte Plougmann Vingtofts varemerkeeksperter, som står klare for å hjelpe deg videre.

Finn dem her på siden og ta direkte kontakt – eller send os en uforpliktende forespørsel via kontaktformularen herunder.

Kontakt våre eksperter

  • Få mer informasjon om hvordan vi behandler og beskytter dine data her